Blik to cieszący się coraz większą popularnością system dokonywania płatności bezgotówkowych. Wystarczy raptem telefon i aplikacja naszego banku, a następnie wpisanie 6-cyfrowego kodu, w celu dokonania płatności. Blik pozwala również na generowanie czeków oraz wpłatę i wypłatę środków z bankomatu i na telefon. Co jednak w przypadku, gdy transakcja nie zostanie zrealizowana lub nie jesteśmy zadowoleni z usługi? Ten artykuł odpowie na pytania: czy reklamacja Blik jest możliwa, gdzie zgłaszać reklamację Blik oraz jak postąpić w sytuacji, kiedy staniemy się ofiarą oszustwa.
Gdzie zgłaszać reklamację Blik?
Jak postąpić w przypadku, kiedy nie jesteśmy zadowoleni z usługi Blik lub popełniliśmy błąd? Reklamację zawsze powinniśmy zgłosić do naszego banku. To bank jest wydawcą aplikacji mobilnej, z której korzystamy w celu dokonania tego rodzaju płatności. W przypadku złożenia reklamacji bezpośrednio do Polskiego Standardu Płatności i tak zostaniemy przekierowani do placówki bankowej, który zadbać musi o komfort oraz bezpieczeństwo płatności Blikiem.
Najprostszy i najefektywniejszy sposób nawiązania kontaktu z bankiem w sprawie reklamacji Blik to zadzwonienie na jego infolinię. Możemy skorzystać też z dostępnych na stronach internetowych banków czatów, w których wszystkich potrzebnych informacji udzieli nam konsultant. Osoby, które wolą kontakt bezpośredni, mogą udać się w celu złożenia reklamacji do placówki banku.
Szanuj swój czas, w przypadku problemów z Blikiem skontaktuj się bezpośrednio ze swoim bankiem. W celu przeciwdziałania oszustwom pilnuj też ustalania niezbyt dużych limitów, ile można wypłacić blikiem podczas jednej transakcji. Przed przekazaniem komuś kodu BLIK upewnij się także, czy na pewno podajesz go temu, za kogo dana osoba się podaje.
Co zrobić, gdy padniemy ofiarą oszustwa na Blik?
Chęć reklamacji jest istotna nie tylko w przypadku błędów przy płaceniu blikiem w sklepie. Coraz częstszym zjawiskiem, na które zwraca uwagę i przed którym przestrzega policja, jest wyłudzenie pieniędzy przy użyciu systemu płatności mobilnych BLIK. W tym schemacie najczęściej dochodzi do przejęcia konta naszych znajomych na portalu społecznościowym przez oszustów. Wysyłają oni do nas prośbę o pożyczenie pieniędzy za pomocą kodu Blik, argumentując to pilną potrzebą lub nagłymi problemami finansowymi.
Jeśli padliśmy ofiarą oszustwa na Blik, sprawę natychmiast trzeba zgłosić na policję jako oszustwo. Opis sytuacji możemy również przekazać do naszego banku i poprosić o reklamację. Na mocy ustawy o usługach płatniczych instytucja finansowa musi w takim przypadku zwrócić pieniądze poszkodowanemu, a wszelkie próby przerzucenia na niego odpowiedzialności należy zgłaszać do Rzecznika Finansowego.
Pamiętaj, że transakcji dokonanych Blikiem nie da się cofnąć. Oszuści natychmiastowo wpisują kod i wypłacają pieniądze z bankomatu. Zachowaj ostrożność, jeśli twój znajomy nagle poprosi Cię o pożyczkę. Dmuchaj na zimne, zadzwoń do takiej osoby, aby mieć absolutną pewność, że prośba o kod BLIK nie podchodzi od oszusta! Samemu zadbaj też o to, aby hasła do Twoich kont były unikatowe i silne, nie powtarzały się. Warto też zadbać o racjonalne limity płatności blikiem!
Przelew na telefon wróci bez reklamacji, jeśli odbiorca nie ma Blika
Anulowanie przelewu blik w przypadku podania nieprawidłowego numeru telefonu nie jest możliwe. Zwrot BLIK dotyczy transakcji płatniczych. Jeśli odbiorca przelewu nie posiada aplikacji BLIK, otrzyma on stosowną wiadomość SMS z kodem, który umożliwi mu odebranie przelewu na stronie internetowej banku.
Po zalogowaniu się na stronę banku, odbiorca zostanie poproszony o podanie numeru konta na które mają trafić środki z przelewu Blik. Jeśli tego nie zrobi to po upływie 48 godzin kod SMS wygaśnie, a przelew zostanie automatycznie anulowany. W takiej sytuacji środki wrócą na nasze konto.
